Royal Brunei! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mier - WaarBenJij.nu Royal Brunei! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mier - WaarBenJij.nu

Royal Brunei!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Mier

22 September 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hoi allemaal!!

Daar zij we weer! Nu met het verslag van Brunei.
We hadden Brunei op het programma, omdat het een rijk oliestaatje is zonder belastingen, gratis school en gezondheidszorg. We wilden die rijkdommen wel eens zien. Helaas hebben we daar te veel van verwacht. Er is wel wat pracht en praal, maar dat is niet zo overmatig als we dachten en het grootste woonhuis ter wereld (van de sultan) konden we niet zien, de oprijlaan was te lang! hahaha Leuk details is dat het huis 200 kamers heeft, 5 zwembaden enz, maar dat ze naast ons hotel naar de bios gaan, omdat ze zelf geen bioscoop hebben!
Verder is er in Brunei geen alcohol, bij het eten dus cola en water. We hebben tot nu toe nog steeds mazzel met het weer, maar ook hier kennen ze maar 1 stand op de airco's: de koudste! In de hotelkamer is het freezing koud en we kunnen hem alleen low zetten. Als we weg gaan, dan halen we het kaartje voor elctriciteit eruit en hopen zo dat de airco uit gaat, maar dan gaat dat ding juist als een gek blazen. De laatste avond heb ik dus mijn fleece meegenomen naar het restaurant en daar binnen aangetrokken om hem vervolgens bij het naar buiten gaan weer uit te doen. Gevalletje "omgekeerde wereld"!

Inmiddels zijn we in Kota Kinabalu (Maleisië weer). Vanmiddag heerlijk bij het zwembad gelegen en genoten van cocktails... tja, we konden in Brunei best zonder, maar hij smaakte wel weer heel lekker!

Liefs, Mier en de andere globetrotters

@Niek: Je weet niet hoe mijn haar er uit zag ná de sister Actsjaal!! Liep de rest van de dag voor aap.. (en dat past hier dan weer wel... )
@Belinda: Niet te veel aan je ma doorbrieven, de volgende keer dat ik haar zie, krijg ik vast weer een draai om mijn oren!
@Marieke: Thanks voor de discrete "update" bij de reacties! ;-)
@Ma: Kijk maar goed naar de foto's heb een paardestaart gehad!!
@Lenie: Op de foto leek Lo onherkenbaar, maar hij heeft veel aanzien hier met zijn 3 vrouwen!
@ Room en Saar: Ga jullie niet overhoren hoor na de vakantie! ;-)

Verslag BRUNEI

Woensdag 19 september 2012
De vlucht naar Brunei is ruim twee uur en er zijn opvallend veel mannen aan boord, ik heb inclusief ons, slechts 9 vrouwen geteld! Nou, dat hebben we ook gemerkt, de mannen bekijken Louis en vooral "zijn harem" zeer goed. Hoewel, we worden aan de andere kant ook genegeerd, want ik wacht op één van de eerste rijen op Jo en Lo en er is werkelijk geen één man die aanbiedt dat ik uit mijn rijtje het gangpad in kan. We krijgen een wat onprettig gevoel over de bevolking van Brunei. We weten dat we bedekte kleding moeten dragen, maar dit gedrag is niet fijn. Bij de paspoortcontrole blijkt echter dat het allemaal buitenlanders zijn en maar heel weinig Bruneiers (zou dit een woord zijn?).
Al snel blijkt dat de bevolking van Brunei super aardig is, zowel het personeel op het vliegveld, onze chauffeur, het hotelpersoneel en de bediening in het restaurant zijn heel vriendelijk, een hele geruststelling!
Nadat we in de kamers zijn geweest gaan we een beetje in de buurt lopen en de shoppingmalls zijn niet echt de luxe die we verwachten. Het is allemaal wat rommelig en we hebben vlak bij het hotel een Mac Donalds en Pizzahut. Ook niet veel meer en dus belanden we voor het avondeten in de Pizzahut!
Terug in het hotel ga ik eerst de foto's uitzoeken en een selectie maken voor het eerste weblog. San gaat ondertussen de badkamer met dettol onderhanden nemen en merkt dat de douche het niet doet. Ze gaat naar de receptie en ze zouden de housekeeping sturen. Dat hadden Jo en Lo in Kuala Lumpur ook en dat duurde een uur. Hoor ik kloppen op de deur "housekeeping". Ik half in paniek, want wist niet echt het probleem... Gelukkig kwam San al voor ik de deur open had. Ze zijn hier dus echt supersnel!
San en ik gaan naar de coffeecorner onder het hotel, want daar is gratis internet en we plaatsen het eerste verslag.

Donderdag 20 september 2012
Vandaag staat de stadstour door Bandar Seri Begawan (BSB) op het programma. Na een lekker ontbijtje worden we opgehaald door onze gids voor twee dagen, Mohammed.
Vandaag begint de trouwerij van de dochter van de sultan. Deze trouwerij duurt tot en met zondag. Vandaag trouwt ze voor de wet en dat is in de tweede moskee van het land. We zien dus veel drukte, maar het valt me nog best mee. Als je een staatje van 400.000 inwoners hebt, zou je meer gekte verwachten. In de middag is het dan ineens heel stil op straat, want om 13 uur trouwt ze, dus dan volgt iedereen het op tv.
We starten de tour bij de grootste moskee. Helaas mag je er als tourist op donderdag niet in, omdat ze hem dan schoonmaken en voorzien van tapijten voor het vrijdagsgebed. Helaas dus, we zien hem alleen van buiten.
Dan rijden we langs het huis van de sultan, schijnt heel groot te zijn (grootste woonhuis ter wereld), maar we zien er niets van. We moeten genoegen nemen met een blik op de oprijlaan...
De volgende stop (het lijkt de "hop on hop off bus" van KL wel..) is bij het giften museum. Hier liggen alle giften die de sultan heeft gekregen bij staatsbezoeken. We zien niets uit Nederland, maar ik herken op een schilderij wel een waterval van Australië!! (Marieke, die waar de wolken in trokken en waar die witte vogels vlogen).
In het midden stonden ook de voertuigen waarmee de sultan gekroond was en van een jubileum. Op paspoppen de kostuums van bediendes die de voertuigen vooruit duwden. Maar helaas, helaas, we mogen van het meeste in het museum geen foto's maken.
We gaan naar de markt. Deze viel mee, tuurlijk stonk de vis en zat ie onder de vliegen, maar het was geen krioelende menigte zoals je meestal in het buitenland hebt. De mensen waren weer superaardig en gaven uitleg over de producten, al begreep ik nog half wat het dan was.
Als laatst voor de lunch doen we het Brunei museum aan. Het heeft verschillende afdelingen en ik vind de eerste waar de beestjes opgesteld staan het leukst. We zien veel beesten en van de meesten hoop ik ze in het echt te gaan zien, maar ook hier weer net als in de vlindertuin beesten die ik NIET in het echt tegen wil komen! Grappig is om de vlinder (laatste vlinderfoto van vorige verslag) van de vlindertuin te zien met ernaast een latijnse naam die eindigt op "Miranda Miranda"!! Ben nog maar net hier in Azië en gelijk al een vlinder naar me vernoemd! ;-)
De afdeling over de oliewinning (zeer sterk gesponsord door Koninklijke Nederlandse Shell) was op zich ook wel grappig, maar niet schokkend. De afdeling over de geschiedenis van Brunei was een beetje triest. Vroeger was het supergroot met zelfs nog een stuk van de Filipijnen erbij. Maar goed, ze hebben wel het deel waar olie gewonnen kon worden over gehouden en daar hebben ze dan nu de rijkdom aan te danken.
We worden een half uur bij een shoppingcenter afgezet en gaan dan lunchen. Het is een buffet en we kunnen dus lekker proeven van lokale gerechten. Het toetje is voor San een feest. Ze geniet van de gelatinepudding, maar ik krijg kippenvel bij het idee dat je het glibberspul moet eten... Ieder zijn meug! Ik ben blij voor San! hahaha
Dan gaan we varen door "het Venetië van Azië", het grootste dorp op palen met zo'n 30.000 inwoners. Er zijn gewoon een brandweerkazerne, ziekenhuis en scholen. We stoppen om koffie te drinken in een voorbeeldhuis, maar al snel wordt duidelijk dat dit geen doorsnee huis is. Hij is van steen en erg groot! We krijgen thee met iets erbij. Het ene schaaltje heeft gele koekjes en de andere paarse... Uit beleefdheid nemen we ervan, je zou het zéér kleffe cake kunnen noemen...
De dagtour is bijna voorbij en ik heb nog niet de plek ontdekt van de plaatjes op internet. Je ziet dan altijd water met een boot en de moskee... En ja hoor, de laatste stop is het!! Ik dus helemaal blij, al worden de foto's niet zo mooi als op internet, het is eigenlijk de hele dag al wat somber weer. We moeten overigens niet zeuren, want de voorspellingen waren vooral regen, dus als je dan somber, maar droog weer hebt, moet je blij zijn!
Terug in het hotel gaan we naar de koffiecorner. Best lekker om even rustig aan te doen. Jo en Lo lezen mijn weblog en zijn nu dus ook op de hoogte van wat we in KL gedaan hebben! hahahaha
We hebben niet zoveel keus kwa eettentjes in de buurt, dus vanavond wordt het de Italiaan naast het hotel. Lo heeft lekkere trek en neemt de grote maat pizza... Nou... die was niet groot, maar GIGAGROOT!! De foto moet je écht zien!
Terug in het hotel kijken we weer naar de beelden van de trouwerij. Maar het is weer veel herhaling van wat we al gezien hebben. Eerst zit de bruid met de handen open en krijgt ze er van alles ingesmeerd van iedereen, daarna is de bruidegom aan de beurt... Wel zien we tussendoor de kanonsknallen en daar zijn we vanmiddag langs gereden bij de moskee waar ze toen voor de wet trouwden. En dat is dan na de pizza van Lo het meest spectaculaire van de hele dag! hihi
We leggen onze spullen voor morgen klaar, we worden namelijk al om half 8 opgehaald om naar het national park te gaan. Het is heel lastig, we moeten lopen, boten duwen en weet ik het wat nog meer. Heel veel keuzes te maken, welke kleding aan, welke schoenen, welke schone kleding mee? Welk fototoestel? Rugzak of waterdichte zak? Pffff... en dat allemaal vlak voor het slapen gaan... ;-)

Vrijdag 21 september
We worden om half 8 opgehaald voor een dagje Oost Brunei, eindelijk de natuur in! ;-)
We rijden naar het water en stappen daar op een speedboot die de oversteek naar Oost Brunei maakt. We komen dan over Maleisisch water en dus moeten we ons paspoort laten zien. De boot gaat als een gek door de lagune! Ik vind het wel kicken!
Aangekomen gaan we nog 20 minuutjes met een busje naar een resort aan het water. Resort is een vrij groot woord, maar we krijgen wel thee met gebakken banaan en miniloempiaatjes die we erg lekker vinden! Het plassen is een klein avontuurtje. Je moet vaak doorspoelen met een sproeikop naast de toilet. Ik pak dus de slang en zet de kraan aan... oeps.. eerst slang los. Snel slang weer vast, blijkt ie lek! Hele toilet en ik (een beetje) nat!
Op een gegeven moment horen we een toeter/sirene... er komt een kolonne auto's voorbij en Mohammed zegt dat het de prinses is. Dat weet hij doordat het een koninklijk kenteken is met een nummer. De prinsessen hebben namelijk een nummer, de sultan en de prinsen een kenteken met hun naam... tja, verschil moet er zijn!
We gaan de boot in en het is vrij ondiep water, maar de boot is droog en we zitten best nog comfortabel. Even verderop zien we de kolonne van de prinses, ze gaat ook het water op kenelijk. Het is 45 minuten in de longboat en de rivier is best mooi. De zon schijnt fel, maar met het windje erbij is het heerlijk. Vlak voor we er zijn moeten we ons registeren en dan gaan we de trappen lopen... We vallen als bewoners van het vlakke land al snel weer door de mand. Bijna op iedere plek waar bankjes zijn, stoppen we even... ;-)
Het zweet loopt van onze lijven en we hebben oververhitte koppen.
Eenmaal boven staan we onder de steigers met loopplanken erboven. Mijn besluit staat meteen vast: Miertje gaat dit niet doen! San gaat op haar gemak klimmen, Lo moet nog even twee stops terug, want die heeft zijn filmcamera laten liggen. Hij had nog niet genoeg trappen gelopen zeker! hahaha
Ik loop onder de stellage (overigens 50 meter hoog!) de trappen op naar de vijfde en laatste pijler. Ik zie een mooie groene hagedis en blauwe vlinders. Ik kan me dus ondertussen uitleven met fotograferen. Als we bijna weer beneden aan de trappen zijn, komen er een paar militairen met wapens aan... huhhh... Luipaard in de buurt?! Maar de prinses komt eraan!! Wij in de houding met camera. Ik vraag Mohammed te vertellen wie de prinses is, want dat weten we dus niet. Komt de delegatie aan, sist Mohammed "black and white", heeft ze een Adidas broek met shirt aan en zeker niet de uitstraling van een prinses! hahaha Mohammed vertelt dat in het gezelschap een professor, een gids, beveiliging (hadden we aan de geweren al gezien!) en medisch personeel zit. Later zien we bij de auto's ook ambulances inderdaad... Ongelooflijk, zo'n klein landje en zo'n koninklijke familie!
Op de terugweg stoppen we bij een miniwatervalletje waar de massagevisjes zitten. Je kent ze wel van de beautyoorden. We moeten een klein stukje langs een watertje lopen en Mohammed heeft niet gelogen, het is een miniwatervalletje!
San en ik trekken de schoenen uit en gaan het water in. Binnen een mum van tijd pikken de vissen aan je voeten! Ik vind het vreselijk! Houd er al niet van als anderen aan mijn voeten zitten, laat staan als je "aangevallen" wordt door een paar van die vissen die je eelt gaan pikken... Ik ben er dan ook in het begin snel weer uit, maar ik wil natuurlijk nog foto's en ga terug het water in. En dan gaat het nog wennen ook.
We gaan met de longboat verder terug en er komen allerlei herinneringen van het kanoën op de Lesse boven. Je voelt/hoort de keien onder de boot door schrapen, maar we hoeven niet te duwen. Terug bij het resort staat er een heerlijke lunch voor ons klaar, we hebben er echt trek in. Met het busje weer naar de speedboot en dit keer zien we niet veel van de lagune. We zitten tussen de lokalen en bijna iedereen valt in slaap, erg gezellig! haha
In het hotel is de douche een waar genot!! We gaan weer naar de koffiecorner om koffie en thee te drinken en vooral even internetten, zo gezellig om de reacties te lezen, thanks!
Vanavond geen Italiaan, maar we gaan naar het steakhouse! Hebben we op de terugweg van de rivier ontdekt, gewoon vlak naast het hotel, maar naar de andere kant... ;-)
We eten best lekker en zijn ook weer bijtijds in het hotel. Morgen geen wekker, want we worden pas om half 12 opgehaald om naar het vliegveld te gaan.

Zaterdag 22 september 2012
Vandaag uitslapen, relaxt ontbijten en dan tijd over... San en ik lopen nog even door het winkelcentrum. Er kan gegokt worden voor een auto en verder horen we dit keer veel westerse muziek. Terug in het hotel de koffers van de kamer halen en naar beneden. De chauffeur is er al weer. Dat is echt heel verbazingwekkend hier in Brunei, ze zijn echt heel erg op tijd!
Het vliegveld lijkt haast wel alleen voor ons open, tis er erg stil. De shops hebben we zo doorlopen, maar we hebben ook nog maar 1,20 Brunei Dollar te besteden... ;-)
We gaan lekker zitten: Jo met een boek, San met haar DS, Lo met zijn Angry Birds op de Ipad en ik werk de foto's en dit verslag bij!

• 22 September 2012 - 15:24

Marieke:

LOL die pizza!!! Hahaha.... Enne stoer hoor al dat geklim en geklauter :). Leuk verhaal en foto's verder!

• 22 September 2012 - 17:06

Marius En Joke:

He luitjes,

zo te zien vermaken jullie je prima daar.
    En zo te zien hoeven we niet bang te zijn dat jullie omkomen van de honger!
    Met al die inspanning moet het lichaam natuurlijk ook goed gevoed worden.
    Heb je hem ook broertje?????

Veel plezier nog, kijken uit naar het volgende verslag.
    XXX Marius en Jo en de 3 boys

• 22 September 2012 - 17:52

Ma:

Dat was weer een heel verhaal, ik heb er van genoten enne wat een stoere dochters heb ik toch......
    klimmen op hoge slappe trappetjes en Niek was vanmiddag weer eens op de fiets in de Hoek bij een stevige wind.
    Tja, eten zou bijzaak moeten zijn op zo'n mooie reis maar dat pizza verhaal(en de foto) zijn toch wel erg mooi haha. Is hij trouwens op gegaan??
    De foto's zijn ook erg leuk en mooi enne je staart vind ik natuurlijk hartstikke leuk :-) meer doen lekker koel bij deze warmte.......
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Ma, Rosa en Sjakie

• 22 September 2012 - 22:10

Lenie:

Hoi globetrotters

Geweldig verslag leuk om te lezen, tja lo en zijn pizza ;)

liefs lenie en pim

• 22 September 2012 - 22:52

Pauline:

Hi luitjes, leuk om te zien hoe jullie het daar hebben. Enne Louis, je hebt je pizza toch wel gedeeld met je harem :-)
    Lekker genieten daar van alle indrukken en wij kijken gezellig mee.
    Groetjes, Jo, Plien en Frederique

• 23 September 2012 - 00:31

Nike:

Spannend, een echte prinses van dichtbij! Maar onze Max is idd veel indrukwekkender. Moest net aan jullie denken bij de bios in Delft. Ook z'o veel trappen. Ha ha, maar minder heet en Leo had zijn film camera niet bij zich.......maar ja, Lo loopt toch graag? Hi hi.
    Verder onwijs veel plezier verder! Xxxx

• 23 September 2012 - 00:33

Niek:

.??? Ik zie dat ik mezelf met een sportmerk verwar. Ik ben gewoon Niek hoor!

• 23 September 2012 - 17:59

Walter En Kitty:

Klinkt weer allemaal geweldig, en met die foto's erbij reizen we op afstand mee. Bijzonder die stad op palen. En natuurlijk ben ik weer super trots op San dat ze die klim aandurfde, mij niet gezien... De foto's zijn prachtig, echt en professional aan het werk! Genieten jullie maar lekker verder van deze mooie reis. Liefs, Walter en Kitty

• 23 September 2012 - 21:58

Suzanne:

Heb alles gelezen met veel plezier Mier.
    Erg mooi daar zeg! Prachtige moskee, vooral die eerste. Leuk kapsel heeft die rups trouwens. Jullie hebben al veel gezien in korte tijd, zelfs de koninklijke familie.
    Hier is het inmiddels compleet herfst. De regen slaat tegen de ramen en het is gewoon fris! Brrr. Lekker op de bank "Boer zoekt vrouw" kijken. Heel wat anders dan jullie avonturen, maar ook best gezellig. Jo, Lo en San de groetjes en nog heel veel reisplezier met zijn allen.
    Dikke zoen xxxx

• 27 September 2012 - 13:44

Mariette:

wat leuk om te lezen en te zien, heerlijk genieten zeg. Wat een avontuur weer.... Geniet er lekker van en tot snel. Dikke knuffel uit het natte zaltbommel.
    Mariette

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Kuala Lumpur, Brunei en Maleisisch Borneo

Met San samen deze mooie reis naar Maleisië samengesteld en Jo en Lo vonden dat we dat zo goed gedaan hadden dat ze besloten met ons mee te gaan ;-)
Op het eiland Lankayan vier ik 4 oktober mijn verjaardag... moet je maar eens kijken... ;-) www.lankayan-island.com

--------------------------------------------------
Mijn site: http://www.mierenzo.nl

Site reisbureau Namaste Delft: http://www.namaste-reizen.nl/

--------------------------------------------------
Hieronder volgen de route en reisbeschrijving van de reis.

ROUTE:

Pulau Lankayan

Dag 17: 3 oktober 2012
Pulau Lankayan

Dag 18: 4 oktober 2012
Pulau Lankayan, verjaardag vieren!

Dag 19: 5 oktober 2012

Aankomst in Amsterdam
A 06.55 uur

REISBESCHRIJVING:
Dag 1: 17 september 2012
Vertrek van Amsterdam naar Kuala Lumpur.

Dag 2: 18 september 2012
Aankomst in Kuala Lumpur, waar u wordt verwelkomd door onze lokale agent. Transfer naar uw hotel. De rest van de dag is ter vrije besteding voor een eerste kennismaking met één van de meest ontwikkelde gebieden van Zuidoost-Azië. Deze gigantische metropool heeft voor iedereen wel iets te bieden. Vanaf de de 42ste verdieping van de imposante Petronas Twin Towers heeft u een verbluffend uitzicht over de stad. De agent regelt kaartjes voor u! Breng ook een bezoek aan het bruisende leven in China Town. Een wandeling door het drukke China Town is al een beleving op zich. Het middelpunt van China Town is de Central Market, waar werkelijk van alles wordt aangeboden. Little India biedt een hele andere wereld, waar sari’s, sjalen en CD’s in overvloed worden aangeboden en de Bollywood-muziek uit elke winkel lijkt te dreunen. Tip: Kuala Lumpur leent zich uitstekend voor een middagje of avondje shoppen! De moderne winkelcentra Lot 10 en de Sungai Wang Plaza zijn groot genoeg om uren rond te dwalen. De Starhill Gallery en Suria KLCC (in de Petronas Twin Towers) zijn ideaal voor de liefhebbers van bekende modeontwerpers, maar dan met Aziatische prijzen! Accommodatie: Hotel Swiss Garden (Deluxe Room), een goed middenklasse hotel met klein zwembad op een gunstige locatie.

Dag 3: 19 september 2012
Om 9 uur bezoekt u de Petronas Twin Tower. Terug in het hotel wordt u naar de luchthaven gebracht voor de vlucht naar Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van Brunei. Na aankomst transfer naar uw hotel. De rest van de dag is ter vrije besteding. Accommodatie: The Centrepoint Hotel (Deluxe Room), een comfortabel hotel in Bandar Seri Begawan.
Vervoer per (mini)bus met chauffeur

Dag 4: 20 september 2012
Vandaag maakt u een stadstour door de hoofdstad van Brunei. Er is een groot contrast tussen Maleisië en Brunei. Waar Sabah vooral inkomsten vergt uit de palmolie, is Brunei één van de rijkste landen ter wereld door de winning van ruwe olie en aardgas. Het land is zo rijk dat het woord ‘belasting’ niet in het woordenboek voorkomt, ziektekosten worden vergoed en scholing gratis is. Afbeeldingen van de populaire sultan treft u dan ook op elke hoek van de straat. Toch zult u vandaag het contrast tussen arm en rijk binnen de landsgrenzen ook duidelijk zien. U begint met een boottocht door Kampung Ayer, ook wel ‘Venetië van het Oosten’ genoemd. Kampung Ayer is met haar 30.000 inwoners ’s werelds grootste dorp op palen, in het hart van de hoofdstad! Het dorp heeft alles wat elk ander dorp heeft; een ziekenhuis, scholen, een brandweerkazerne en grappige tankstations. Vervolgens trekt u de stad in en bezoekt o.a. de spectaculaire Jam’ Asr Hassanil Bolkiah Moskee, gemaakt volgens klassiek Islamitische architectuur van Italiaans marmer, mosaïek van goud en Engels raamwerk. Ook bezoekt u de Royal Regalia Exhibition Hall, waar de unieke historie van Brunei en Borneo wordt tentoongesteld, inclusief alle giften die de sultan in de loop der jaren heeft ontvangen. De residentie van de huidige sultan mag uiteraard niet in de lijst ontbreken. De Istana Nurul Iman (wat het grootste woonhuis ter wereld is!) is een plaatje om te zien. Overnachting in The Centrepoint Hotel.

Dag 5: 21 september 2012
Vroeg uit de veren voor een dagtrip naar het oostelijke deel van Brunei. De tocht erheen is al een heel avontuur op zich! Per boot vertrekt u over open zee en door nauwe waterwegen naar het plaatsje Bangar, vanwaar u per minibus naar Batang Duri wordt gebracht. In dit traditionele Iban-dorpje krijgt u een briefing over wat u te wachten staat met een kopje thee. Per langstaartboot vaart u verder de regenwouden in naar het Ulu Temburong National Park. Doordat Brunei over zoveel fossiele brandstoffen beschikt, zijn de nationale parken in het land nooit bedreigd door houtkap voor plantages. De rijkdom van het Ulu Temburong National Park zult u snel opvallen tijdens een wandeling over goed uitgezette looppaden, hangbruggen en touwbruggen! Aan het eind van de middag bent u weer terug in uw hotel. Overnachting in The Centrepoint Hotel.

Dag 6: 22 september 2012
Transfer naar het vliegveld van Bandar Seri Begawan voor de vlucht naar Kota Kinabalu. De stranden van Kota Kinabalu zijn een perfecte uitvalsbasis om even tot rust te komen na de eerste onderdompeling in de cultuur en natuur van Brunei & Kuala Lumpur. Accommodatie: Beringgis Beach Resort (Dinawan Wing), een goed middenklasse hotel aan het lange zandstrand nabij Kota Kinabalu. Het hotel heeft een ruime, groene tuin en een zwembad met ligstoelen. U overnacht in de Dinawan Wing.

Dag 7: 23 september 2012
Na een vroeg ontbijt transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Kuching. Na aankomst wordt u naar uw hotel gebracht en is de rest van de dag ter vrije besteding. Kuching is de hoofdstad van de deelstaat Sarawak en volgens velen de meest charmante stad van heel Maleisië! Een aanrader is een bezoek aan de Orang Oetan opvang Semmengoh. Een stuk kleiner en daarmee ook minder toeristisch dan Sepilok. U reist hier eenvoudig met een taxi naar toe. Accommodatie: Grand Margherita (Superior Room), gelegen in het commerciële centrum van Kuching aan de rivier. Het hotel heeft mooie kamers en prima faciliteiten zoals een zwembad.

Dag 8: 24 september 2012
Vandaag bezoekt u het Bako National Park, op ongeveer 45 minuten rijden van Kuching. Het Bako National Park biedt u een perfecte introductie voor de flora en fauna van heel Sarawak. De moerassen, mangrovebossen, kleine baaien en stranden zijn de thuis voor o.a. de makaken, hagedissen, vele vogels en de zeldzame neusaap (Proboscis Monkey), die alleen op Borneo voorkomt. Ook de flora zal u niet onopgemerkt blijven; de vleesetende bekerplant komt u ongetwijfeld tegen! De planten zijn voorzien van vocht dat een geur afgeeft waar mieren, torren en andere insecten op afkomen. Nadat het insect over de rand van de beker probeert te komen, valt hij erin en wordt hij langzaam verteerd. Met een gids loopt u vervolgens over de Paku-trail die u door het regenwoud langs diverse kleine baaien en strandjes leidt. Hier kunt u lekker uitrusten en genieten van de uitzichten. Tijdens de tocht gaat u op zoek naar de neusaap en bereikt u een plateau waar diverse soorten bekerplanten te vinden zijn. Aan het eind van de middag rijdt u terug naar Kuching. Overnachting in het Grand Margherita.

Dag 9: 25 september 2012
Aan het einde van de ochtend transfer naar de luchthaven voor de vlucht terug naar Kota Kinabalu. Na aankomst brengt de chauffeur u naar uw resort. De rest van de dag is ter vrije besteding. Overnachting in het Berringis Beach Resort.

Dag 10: 26 september 2012
Na het ontbijt transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Sandakan. Na aankomst rijdt u richting het beroemde Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre. Het centrum is in 1964 opgericht om gevangen orang-oetans voor te bereiden op hun terugkeer in de natuur. De inmiddels vrijgelaten orang-oetans leven in de bossen rond het centrum. Accommodatie: Sepilok Nature Resort (Chalet), verzorgde lodges aan de rand van het regenwoud en direct naast Sepilok. Een wandeling door de prachtige tuin is een aanrader!

Dag 11: 27 september 2012
Breng vandaag op eigen gelegenheid een bezoek aan het Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre. U loopt er eenvoudig naar toe vanaf het resort. Twee keer per dag (om 10.00 en om 15.00) worden op twee platformen melk en bananen gebracht om de orang-oetans te voorzien van het nodige voedsel. U heeft de mogelijkheid om de mensapen, soms met kleintjes om de nek, van dichtbij te bewonderen en fotograferen, wat ze trouwens graag laten doen! Tip: Het is mogelijk om in het centrum een klein orang-oetan weesje te adopteren. Twee keer per jaar ontvangt u dan leuke informatie en foto’s van uw kleine aapje! (Zie ook www.orangutan-appeal.org.uk). Overnachting in Sepilok Nature Resort.

Dag 12: 28 september 2012
Transfer per boot naar de jetty in Sandakan waar u op de boot stapt naar Abai bij de Kinabatangan Rivier, waar de grootste concentratie flora en fauna van heel Maleisië en mogelijk ook heel Borneo leeft! Houdt uw verrekijker bij de hand. Onderweg kunt u al vele soorten wildlife tegenkomen. Na aankomst geniet u van een lunch. Na het avondeten vaart u de rivier weer op om een bijzonder schouwspel te bewonderen; de fireflies! Accommodatie: Abai Jungle Lodge, een eenvoudige kleinschalige maar wel sfeervolle accommodatie op een mooie plek. Met geluk spot u vanuit uw huisje een Orang Oetan!

Dag 13: 29 september 2012
In de ochtend brengt u een bezoek aan het mooie Pitas Lake. Na de lunch vaart u verder naar Sukau. ’s Middags staat er nog een boottocht over de Menanggul Rivier op het programma. Dit is een kleine zijrivier van de Kinabatangan. U heeft een goede kans om wildlife te spotten langs de oevers van deze rivier. Accommodatie: Kinabatangan Riverside Lodge (Standard Room), wederom eenvoudig maar wel op een mooie plek.

Dag 14: 30 september 2012
In de ochtend wordt u gewekt door de zang van tientallen soorten vogels, een nieuwe dag vol verrassingen staat u te wachten! Vandaag vaart u per boot de Kinabatangan Rivier op, op zoek naar tientallen soorten dieren zoals orang-oetans, makaken, olifanten, neushoornvogels, krokodillen, civet katten, otters en uiteraard Borneo’s meest vreemde schepsel: de neusaap! Neusapen laten zich niet snel zien, de kans dat u er een groep zal tegenkomen is dan ook klein, maar niet onmogelijk! De Maleisische bevolking noemt dit dier Orang Belanda ofwel de "Mens die lijkt op Nederlanders", waarmee ze de eerste scheepslui bedoelden die op Borneo voet aan wal hadden gezet. Zij hadden net zo'n grote lange neus en een bolle buik als de neusaap. De neusaap komt alleen voor op Borneo en wordt helaas met uitsterven bedreigt. Na terugkeer in de lodge kunt u genieten van een ontbijt en heeft u wat tijd ter vrije besteding. U sluit de middag wederom af met een boottocht op zoek naar wildlife. Overnachting in Kinabatangan Riverside Lodge.

Dag 15: 1 oktober 2012
Transfer per boot naar de jetty van Sandakan waar u wederom met de boot vertrekt naar het tropische Pulau Lankayan, dat met prachtige witte zandstranden en een kleurrijke onderwaterwereld niet anders kan worden omschreven als een klein juweel in de Zulu Zee. De bestemming is weliswaar populair, maar is voor veel mensen nog onbekend. Doordat het eiland deel uitmaakt van een beschermd marine park en sinds enkele jaren wordt bezocht is dit een uitstekende bestemming om kennis te maken met het snorkelen of duiken rond Borneo. Vooral in de periode juni tot september leggen schildpadden eieren op het strand van het eiland. Accommodatie: Lankayan Island Resort, het enige resort op het eiland. U verblijft in een mooi verzorgde chalet. Het resort trekt vooral veel duikers, maar is daarnaast perfect weggelegen voor een ontspannen afsluiting van uw reis!
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen
Wij hebben een Divers Package geboekt. Drie bootduiken per dag zijn inbegrepen (afgezien van de aankomst- en vertrekdag). Vanaf het strand kunt u onbeperkt duiken maken. Tanks, weights & belt zijn inbgrepen. Overige kosten voor de duikuitrusting betaalt u ter plaatse.

Dag 16 t/m 18: 2 t/m 4 oktober 2012 (4 oktober, gefeliciteerd Miranda!)
Drie dagen ter vrije besteding op Pulau Lankayan. Geniet van zon, zee en strand op dit afgelegen eilandje! En sla uiteraard de kleurrijke onderwaterwereld niet over. Tijdens duiken rond Lankayan zult u vooral op zoek gaan naar alen, murenen, naaktslakken, krokodilvissen, fluitvissen, zeepaardjes en veel, heel veel meer! De hoeveelheid ‘klein, maar bijzonder’ die u hier zult aantreffen lijkt haast onwerkelijk! Overnachtingen in Lankayan Island Resort.

Dag 19: 5 oktober 2012
Alweer de laatste dag van uw reis…! Na het ontbijt transfer naar Sandakan. U maakt hier na aankomst een korte stadstour. In de middag kunt u genieten van een heerlijke lunch in het Sabah Hotel. Ook kunt hier eventueel gebruik maken van het zwembad. In de avond brengt de chauffeur u naar het vliegveld voor de terugvlucht, via Kuala Lumpur, naar Amsterdam.

Dag 20: 6 oktober 2012
Aankomst in Amsterdam.